Game-ontwikkelingstechniek optimaliseert zoeken in PGAx
Bij Ranshuijsen heeft Conor Groenenberg een functionaliteit van PGAx aangepakt, die naar zijn zeggen nog wel eens tot enige frustratie leidde. Want als een gebruiker in het systeem een lijst van bepaalde gegevens of ontwikkelingen wilde samenstellen, denk bijvoorbeeld aan:
-
achternamen en geboortedatum van personen in detentie;
-
afgeronde cases van het afgelopen jaar, kwartaal, maand;
-
hoeveelheid personen die naar begeleid wonen zijn toegeleid in periode, wijk, regio;
-
alle aanpakken die op dit moment actief zijn.
Dan kon dit wel eens minuten in beslag nemen. "De onderliggende security- en privacy protocollen maakten dat dit tot voor kort nu eenmaal niet anders kon", aldus Groenenberg.
"Zo kon ik de interne flexibele structuur opleveren, die ervoor zorgt dat gebruikers alleen die gegevens te zien krijgen waarvoor ze geautoriseerd zijn. In PGAx werk je natuurlijk met privacygevoelig informatie".
Dat dit nu wel is gelukt komt door het opsplitsen van de logica achter het zoeken en de toepassing van kleine scriptjes die ook in de ontwikkeling van games gebruikt worden.
Om bij het ontwikkelen en testen zo realistisch mogelijk te werk te gaan, is de inrichting met echte maar geanonimiseerde data opgetuigd. "Zo kon ik de interne flexibele structuur opleveren, die ervoor zorgt dat gebruikers alleen die gegevens te zien krijgen waarvoor ze geautoriseerd zijn. In PGAx werk je natuurlijk met privacygevoelig materiaal".